Психологічна готовність дитини до навчання у школі
http://school53.lviv.ua/images/psycho/psycho.jpg

 

Готовність дитини до школи залежить передусім від батьків. Якщо дитина відвідує дитячий садок, то це залежить від вихователів, адже підготовка дитини до школи передбачена програмою дитячого садка.

Часто батьки вважають основними ознаками готовності до школи ознайомлення дитини з літерами, вміння читати, рахувати, знання віршів та пісень. Однак дослідження показують, що це мало впливає на успішність навчання. Відсутність цих умінь не потребує спеціальної індивідуальної роботи з дитиною, оскільки їх формування передбачається програмою та методикою навчання.

Спілкування з однолітками сприяє успішній адаптації в дитячому колективі, допомагає налагоджувати стосунки, зважаючи на думку оточення, без прагнення зайняти кращі ролі з допомогою залякування, погроз, конфліктів .А також сформованості уявлень дитини щодо певної статі і володіння відповідними формами поведінки.

Отже, готовність дитини до школи, її майбутній успіх тісно пов’язані з тим, як вона ставиться до школи, наскільки контактує з однолітками і дорослими, як поводиться в конфліктних ситуаціях.

Психологічна готовність до школи – це такий рівень психічного розвитку дитини, який створює умови для успішного опанування навчальною діяльністю.

 

Особливості адаптації дітей до школи (рекомендації для батьків)

Період адаптації дитини до школи може тривати від 2-3 тижнів до півроку, це залежить від багатьох чинників: індивідуальні особливості дитини, характер взаємовідносин з оточуючими, тип навчального закладу (а значить, і рівень складності освітньої програми), ступінь підготовленості дитини до шкільного життя.

Важливим чинником є і підтримка дорослих - мами, тата, бабусь і дідусів. Чим більше дорослих нададуть посильну допомогу в цьому процесі, тим успішніше дитина адаптується до нових умов.

Окремо необхідно сказати і про відносини з вчителем.

Перша вчителька - це важлива людина в житті всієї вашої сім'ї. Добре б відразу встановити з нею тісний контакт, прислухатися до її порад, пропонувати допомогу в організації свят і загальних справ – адже будь-яка ваша участь в шкільному житті піде на користь вашій дитині.

 

 

 

Рекомендації для батьків ПЕРШОКЛАСНИКА

  • Вранці будіть дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом. Не згадуйте вчорашні прорахунки, особливо мізерні, не вживайте образливих слів.
  • Не підганяйте дитину, бо розрахувати час – це ваш обов’язок.
  • Збираючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів, без зауважень: «Дивись, поводься гарно», «Щоб не було поганих оцінок!».
  • Протягом дня знайдіть (спробуйте знайти) півгодини для спілкування з дитиною. В цей час головними мають бути справи дитини, її біль, радощі.
  • У сім'ї має бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Всі питання щодо виховання дитини вирішуйте без неї.
  • Завжди будьте уважними до стану здоров’я дитини, коли її щось турбує. Найчастіше – це об’єктивні показники втоми чи перевантаження.
  • Пам’ятайте, що навіть діти 7 – 8 років люблять казки, особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Не лінуйтесь зробити це для них. Це їх заспокоїть, зніме денне напруження, допоможе спокійно заснути й відпочити. Не нагадуйте перед сном про неприємні речі. Завтра новий робочий день, і дитина повинна бути готовою до нього. Ваша доброзичливість допоможе їй у цьому.
    • Першокласник повинен спати не менше 10 годин, плюс - денний сон, до якого звик організм. Тому намагайтеся, щоб він лягав не пізніше 9 вечора і вставав о 7 ранку.
    • Відразу після уроків погуляйте з дитиною хоча б хвилин 40. Тільки потім ідіть на обід - нехай нагуляє апетит. До того ж, учні молодших класів повинні гуляти в день по 3 години.
    • Обід повинен бути о 13.30-14.00. Після цього дайте своєму непосиді вдосталь відпочити. Не потрібно відразу ж садити його за уроки - зараз у нього спад працездатності, тому все одно нічого доброго з цієї затії не вийде.
    • Навіть якщо дитина вже не спить удень, вона може прийти додому й відразу ж заснути. Це означає, що організм вимотався. Дайте можливість відпочити.
    • Тільки тоді, коли дитина поїла й відпочила, можна виконувати домашнє завдання. У першому класі 30-60 хвилин - це максимум, відведений на це заняття. Оптимальний час - 16.00-17.00.
    • Після виконування домашнього завдання дитина може піти в секцію або гурток. Дорогу туди можна поєднати з прогулянкою. Не забуваймо, що на свіжому повітрі потрібно знаходитися не менше трьох годин на день.
    • Ніяких домашніх завдань увечері! Не встигаєте на гурток? Краще відкласти одне заняття, ніж перенести уроки на вечірній час.
    • Перезбудження, що накопичилося за день, потрібно зняти прогулянкою. Не думайте, що вечірні танці та небувала активність свідчать про те, що дитина не втомилася. Щоб зняти напругу, погуляйте з дитиною перед сном. Якщо лягаєте в ліжко о 21.00, то почати прогулянку треба не пізніше 19.30, відразу після вечері.
    • Телевізор можна дивитися не довше 45 хвилин, а краще взагалі без нього обходитися. Лежачи, дивитися його не можна, тільки сидячи і на відстані
    • 2-2,5 м від екрану. А після вечірньої прогулянки краще не сідати біля екрану, а прийняти душ, випити склянку теплого молока й лягати спати.
    • Відхід до сну повинен бути спокійним, без розмов про денні труднощі і без нагадувань про прикрі помилки або невдачі.

Приблизний режим дня

7.00 підйом

7.00-7.30 водні процедури, зарядка

7.30-7.50 сніданок

7.50-8.15 дорога до школи

8.30-12.30 заняття в школі

11.00 другий сніданок

12.30-13.00 дорога додому (краще по свіжому повітрю)

13.00-13.30 обід

13.30-14.30 післяобідній відпочинок, а краще сон

14.30-15.00 полуденок

15.00-16.00 прогулянка, ігри, спорт

16.00-17.00 домашні завдання

17.00-19.00 прогулянка

19.00-20.00 вечеря і вільні заняття (читання, допомога мамі, ігри тощо)

20.00-20.30 підготовка до сну

21.00-7.00 сон

 

Рекомендації батькам з успішної адаптації п ятикласників до нових умов навчання

Будь-які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні проблеми, що пов’язані зі зміною в організації навчальної діяльності у середніх класах. Умови, які змінилися, пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального і особистісного розвитку, до ступеня сформованості у дітей певних учбових знань, дій, навичок. Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для п’ятикласників оточення, нових умов життя розуміється як адаптація. Адже дитина в школі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у нових умовах.

1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.

2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.

3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.

4.  Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси.

5. Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога.

6. Не слід відразу ослабляти контроль за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого боку. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і питати про уроки тощо.

7. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.

8. Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання, але внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним.

9. Недоліки й суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються гостро й хворобливо. У батьках діти  хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.

Рекомендації для учнів

 

Основні правила безпечної поведінки в Інтернеті

для учнів

 

  • При реєстрації на сайтах, намагайтесь не вказувати особисту інформацію, оскільки вона може бути доступною незнайомим людям. Також не рекомендується розміщати свої фото, даючи тим самим уявлення, як ви виглядаєте абсолютно незнайомим людям.
  • Використовуйте веб-камеру лише при спілкуванні з друзями, родичами. Прослідкуйте, щоб сторонні люди не мали змоги бачити вашу розмову, оскільки вона може бути записана.
  • Небажані листи від незнайомих людей називається «спам». Якщо ви отримали такого листа, не відповідайте на нього. В разі, коли ви дасте на нього відповідь, відправник буде знати, що ви користуєтесь цією поштовою скринькою і буде продовжувати надсилати вам спам.
  • Якщо вам прийшов лист з невідомої адреси, краще не відкривайте його. Такі листи можуть містити віруси.
  • Якщо вам надходять листи з неприємним, ображаючим змістом, якщо хтось поводить себе по відношенню до вас негідним чином, повідомте про це дорослих.
  • Якщо вас хтось засмутив чи образив, розкажіть про це дорослому.

 

         Як порозумітися з вчителем: 5 важливих заповідей

 

Вчителі - це люди, кожен день дають тобі нові знання. Якщо ти вчишся в першому, другому чи третьому класі, у тебе тільки одна вчителька, у більш старших класах, їх кілька - кожен з предметів ведуть різні викладачі.

За шкільне життя ти зустрінеш чимало вчителів, і всі вони будуть дуже різними. Одних ти будеш поважати і любити за їх знання, справедливість і доброзичливість, інші будуть здаватися тобі занудами і злюками.

Саме від вчителів залежить, чи ти будеш йти на уроки з радістю або ж через силу, немов на каторгу. Тому відносини з викладачами краще не псувати. Тобі не потрібно ставати "зубрілкою" і занудою, щоб сподобатися вчителеві. Зазвичай таких хлопців викладачі не дуже шанують, бо "зубрилки" далі підручника нічого не бачать, і з ними просто нудно.

Яке враження ти справляєш на свою вчительку? Якщо добре, то вона буде ставитися до тебе відповідно.

Щоб якнайкраще зарекомендувати себе в очах вчителя, дотримуйся наступних правил:

1. Не відволікайся на уроці. Неприпустимо розмовляти з сусідом по парті або читати журнал в той час, коли вчителька пояснює нову тему.

2. Не потрібно боятися зайвий раз звернутися за допомогою до вчителя, якщо ти щось не зрозумів(а) з її пояснень.

3. Не обманюй довіру вчителя.

4. Поводься так, як годиться в школі. Не зривай занять і не біжи з уроків

5. Зрозумій, що вчитель - теж людина.

 

       Практичні поради для вчителів, як запобігти появі        непорозумінь з учнями та зривів уроків, створивши          атмосферу доброзичливості і порядку під час навчання

 

1. Створіть правила поведінки на вашому уроці.

2. Знайдіть спільну мову з неформальним лідером

3. Постарайтесь зрозуміти учнів

Будь-яка людина відчуває себе комфортно, коли впевнена, що її розуміють і приймають, а діти і підлітки – тим паче.

4. Створіть на уроці доброзичливу атмосферу

5. Знайдіть час, щоб вислухати учня

6. Поводьтеся так, щоб учні відчували, що ви керуєте навчальним процесом, при цьому стимулюйте їхню активність.

7. Не відволікайтеся на незначні порушення.

8.Дотримуйтеся доброзичливого, мажорного тону, будьте уважні до кожного учня. Надавайте необхідну підтримку, відзначайте успіхи, створюйте життєрадісний оптимістичний настрій у класі.

9.Стежте за правильністю постави, проводьте фізкультхвилинки; не допускайте перевтоми учнів.

10. Надавайте учням можливість частіше працювати у групах – це може бути стимулом до зайнятості кожного, хорошого настрою і поведінки.

11. Створюйте умови, щоб важкі, слабкі діти мали можливість відчути себе лідерами.

12.Не принижуйте учнів, не припускайте образ, сарказму. Гнів, дратівливість, імпульсивність не сприяють зміцненню дисципліни й авторитету вчителя.

13. Не виявляйте антипатій до важких учнів, сподіваючись від них поганої поведінки. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться згідно з вашими очікуваннями.

14. Не припускайте появи „любимчиків”, це створює зайві проблеми, ускладнює стосунки в колективі.

15. Умійте керувати емоціями, знайте ціну кожному слову, тонові. Не можна вимагати від дитини те, що під силу дорослому, будьте терплячими.

16. Не соромтеся виявляти почуття гумору. Можна посміятися і над собою, не вважайте себе досконалістю. Але не можна висміювати учнів. Дітям імпонує веселий, спритний, оптимістичний учитель.

17. Підтримуйте контакт з учнями поза уроками, на заняттях  гуртка, позакласних заходах, спільних походах.

Категорія: Батькам | Додав: denis-admin (09.11.2018)
Переглядів: 301